پانزدهمین کنفرانس ملی بتن،در تاریخ 15 الی 17 مهر 1402 توسط انجمن بتن ایران ، انجمن علمی بتن ایران ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در شهر تهران  برگزار شد.

در روز افتتاحیه این کنفرانس، آقای دکتر افتخار، مدیر عامل مؤسسه فناوری و نوآوری بنیادتک و مدیر فنی بنیادبتن ایران، نسبت به  لزوم توجه به زیست بوم نوآوری صنعت ساختمان  در کشور و مقایسه این اکوسیستم در ایران با سایر کشور های همسایه مطالبی را بیان نمود.

وی افزود: امروزه، نوآوری و توسعه فناوری از جمله عوامل مهم برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در هر کشوری محسوب می‌شود. ایران نیز به تدریج به سمت توسعه زیست بوم نوآوری حرکت می‌کند تا به جایگاه برجسته‌تری در صنعت‌های مختلف برسد.

دکتر افتخار ضمن اشاره اجمالی به آخرین دستاوردهای مؤسسه فناوری و نوآوری بنیادتک در ارتقای فناوری‌های ساخت و ساز و اقدامات این مرکز در جهت توسعه فناوری‌های نوآورانه صنعت ساختمان را با بهره‌مندی مضاعف از شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و مراکز رشد در سالی که مزین به نام ” مهار تورم، رشد تولید ” از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، تشریح کرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده ،موانع پیشرفت در صنعت ساختمان و عقب افتادن نسبت به حوزه های دیگر فناوری ؛ کمبود نیروی کار ماهر، عدم اقبال عمومی جامع مهندسان و ذی‌نفعان به تغییرات فناوران ،عدم تمایل ذی‌نفعان از رشد فناورانه در این حوزه، عدم آشنایی از فرصت‌های موجود در اکوسیستم،فرهنگ مشتریان و عدم بهره‌گیری کافی از فناوری اطلاعات می باشد. این عقب ماندگی باعث شده است تاسهم صنعت ساختمان از اکوسیستم  استارتاپی کشور به کمتر از یک درصد برسد. بر طرف کردن این موانع به وسیله اشتغال نیروهای متخصص، آموزش و اطلاع‌رسانی، توجیه اقتصادی تغییرات فناورانه، تشویق به استفاده از فناوری‌های نوآورانه می کند و همچنین ترویج فرهنگ استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند به پیشرفت در حوزه صنعت و ساختمان کمک کند.

مدیر فنی بنیادبتن ایران در خصوص توسعه استارتاپی کشور افزود: از مراحل مهم در فرآیند نوآوری، مسیر تبدیل ایده به محصول است و برای شروع یک استارتاپ ، مطالعه امکان سنجی و بیزینس پلن از اقدامات اولیه و اساسی می باشند. همچنین شرط ورود به مراحل مختلف سرمایه گذاری ، سطح آمادگی فنی است که در هر مرحله با توجه به آن سرمایه گذاری یا حمایت مالی انجام می شود. در حال حاضر، در راستای حمایت از طرح ها و استارتاپ ها ، شتابدهنده ها و سرمایه گذاران خطرپذیر در حوزه راه و ساختمان، آماده پذیرش طرح ها و شرکت های نوپا هستند تا در صورت تایید وارد فرآیند شتابدهی یا سرمایه گذاری شوند.

این سخرانی با پرسش پاسخ از طرف اساتید برتر دانشگاه های کشور ، مسئولان ارشد مسکن و شهرسازی و فعالان بخش خصوصی به پایان رسید.