آسفالت هوشمند ساخت شرکت دانش‌بنیان فناوری قیر زرین، دارای خواص منحصر بفردی از جمله خاصیت خودترمیم‌شوندگی، مقاومت در برابر یخ‌زدگی، و عمق و دوام بیشتر میباشد. انتظار میرود با استفاده از این نوع آسفالت، علاوه بر بهبود کیفیت جاده‌ها، به کاهش سطح تصادفات هم کمک شود.

 مسعود علیزاده از مدیران شرکت دانش‌بنیان فناوری قیر زرین در این باره میگوید: “یکی از اساسی‌ترین مبادی پیشرفت در هر کشوری، توسعه زیرساخت‌های مادر و بنیادین است. قطعاً زیرساخت‌های مرتبط با حمل و نقل نیز یکی از بنیان‌های مهم پیشرفت و رشد و توسعه کشور عزیز ما هستند. با توجه به ورود فناوری در توسعه زیرساخت جاده‌ای در بسیاری کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، لازم دیدیم که در این حوزه ورود کنیم، در این شرکت با ایجاد یک هسته فناور، تلاش شده تا به روزترین فناوری‌ها در این حوزه بومی‌سازی شود. این شرکت فناور مجموعه‌ای از قیرهای هوشمند را تولید کرده است. مساله خرابی جاده‌ها در کشور و آسیب‌های که در طولانی مدت ترمیم نمی‌شود، از جمله مباحث پردامنه میان کارشناسان بوده است. به غیر از هزینه‌های سنگین، تصادفات و کشته و زخمی‌های که این تصادفات به بار می‌آورد، از جمله مشکلات موجود در این زمینه است.”

وبلاگ #آسفالت_هوشمند #آسفالت #قیر

قیر های پلیمری اصلاح شده به روش پلیمریزاسیون این شرکت دانش‌بنیان، نسل جدیدی از قیر های پودر لاستیکی (CRMB ) میباشند که به دلیل تفاوت نحوه مخلوط شدن قیر با لاستیک، بسیاری از مشکلات قیرهای نسل قبل را ندارد و از آن در تهیه آسفالت‌های جدید استفاده می‌شود.

فناوری منحصر بفرد بکار رفته در این محصول دانش بنیان باعث می گردد که فرایند پلیمری شدن قیر، بعد از اجرا و پخش آسفالت کامل شود و متناسب با میزان و حجم ترافیک عبوری ، ارتباط موثرتری بین قیر و مصالح سنگی ایجاد گردد و بمرور استحکام و انعطاف پذیری آسفالت بهبود یابد.

خاصیت الاستیک و چسبندگی چشمگیر قیرهای پلیمریزه (SPB) به مصالح سنگی و بررسی عملکرد آسفالت های اجرا شده با فناوری پلیمریزاسیون سبب استفاده از این فناوری پیشرفته برای تولید آسفالت هایی با ضخامت کم ( 2/5سانتی متر) با اطمینان بیشتر میشود.

استفاده از آسفالت های حفاظتی لایه نازک به روش پلیمریزاسیون (TLP) باعث صرفه جویی در مصرف قیر و مصالح سنگی، و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید و حمل و همچنین افزایش کیفیت آسفالت خواهد شد.

در نسل جدید قیرهای پلیمری به روش پلیمریزاسیون(SPB)  خاصیت رئولوژیکی قیر درآسفالت تغییرکرده و آسفالت های تولید شده ،از عملکردی بهتر و ویژگی های منحصر بفردی برخوردار خواهند بود. از جمله این ویژگی‌ها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • افزایش عمر و استحکام آسفالت
  • دارا بودن حافظه شکلی آسفالت
  • کاهش میزان قیر زدگی سطح آسفالت
  • کاهش مصرف قیر

یکی از ویژگی‌های مهم این نوع آسفالت‌، خاصیت خود ترمیم‌شوندگی آن است. این آسفالت از حافظه شکلی برخوردار است، به بیان ساده‌تر پس از تغییر حالت و خرابی احتمالی، می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد.

از دیگر خصوصیات این محصول دانش‌بنیان، عمق و دوام بیشتر آنها است، همچنین در برابر یخ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد و از لغزندگی کمتری برخوردار است. این ویژگی‌ها موجب میشود تا سطح تصادفات در این نوع آسفالت‌ها کاهش یابد.

مدیران این شرکت اظهار کردند که از این محصول در حدود 100 هزار تن در شهر مشهد و دیگر شهرهای خراسان، اجرا شده است. همچنین آسفالت‌های خارجی تولید شده  به کمک پلیمر، معمولاً 250% از نمونه مشابه آسفالت‌های معمولی گران‌تر هستند، در حالی که قیمت آسفالت هوشمند و پلیمری این شرکت تنها 15% از آسفالت معمولی بالاتر است.